kapustachinska

Kapusta chińska (bok choy, pak choi)

Ceniona z powodu łagodnego smaku, kapusta chińska jest doskonałym wyborem dla zielonych smoothies. Obfituje w pomagające zwalczyć raka przeciwutleniacze, a poza tym zawiera witaminy i minerały oraz duże ilości łatwo przyswajalnego wapnia i wiele istotnych aminokwasów

Jeśli nie znasz jeszcze kapusty chińskiej, to warto poznać to warzywo. Kapusta chińska, znana także jako bok choy lub pak choi, to w świetle obecnej wiedzy, „królowa” przeciwnowotworowej rodziny Brassisca (kapusta). To pyszne warzywo zielone ma bardzo łagodny smak w zielonym smoothie.


Kapusta chińska jest nie tylko produktem niskokalorycznym, zapewniającym dużą ilość błonnika, co ułatwia likwidację nadwagi, ale zawiera ponadto ogromną ilość istotnych biologicznie aktywnych substancji odżywczych i przeciwutleniaczy, jak również stanowi ważne źródło witamin i minerałów. Niewiele warzyw zielonych ma taką obfitość naturalnej witaminy C, witamin grupy B-kompleks i łatwo przyswajalnego wapnia. Kapusta chińska zawiera też kwas foliowy i jest oczywiście dobrym źródłem białka.

Znakomite źródło:

Witaminy C, witaminy A, witaminy K
Witaminy B6, witaminy B5, witaminy B1
Wapnia
Potasu
Żelaza
Manganu
Kwasu foliowego
Magnezu
Przeciwutleniacze
Białka
Substancji włóknistych


Kapusta chińska jest od wieków popularną uprawą w Azji południowo-wschodniej. Uważana przez wielu za jeden z najbardziej wydajnych produktów żywnościowych, staje się coraz bardziej popularna w Ameryce Północnej i Europie. Podobnie jak wszystkie warzywa z rodziny kapust, kapusta chińska zawiera związki przeciwnowotworowe, takie jak luteina, zeaksantyna i inne. Posiada niski poziom szczawianów, zrównoważone pH i wysoką zawartość magnezu oraz łatwo przyswajalnego wapnia. Osoby z chorobą tarczycy powinny zwrócić uwagę, że podobnie jak większość warzyw z rodziny kapust, kapusta chińska zawiera goitrogeny, substancje powodujące blokowanie przyswajania jodu i zaburzenia jego gospodarki w organizmie.

Chociaż uprawiana przez cały rok, kapusta chińska smakuje najlepiej pod koniec jesieni i zimy. Wybierając warzywo w sklepie, należy zwrócić uwagę na ciemne kolorowe liście, które powinny być twarde i jędrne (należy unikać warzyw o liściach zwiotczałych). Warto też spojrzeć na spód rośliny, gdyż możemy w ten sposób uzyskać informację, kiedy kapusta została zebrana. Spód suchy i bardziej przebarwiony wskazuje na to, że warzywo było długo przetrzymywane w pojemniku lub na półce sklepowej.